Verfijnde look,
krachtige motor

Downsizing & elegantie

De Vitara blaast 30 kaarsjes uit, tijd voor een kleine facelift dus. De nieuwe Vitara 2018 kreeg een elegantere look en meer geavanceerde veiligheidssystemen, maar ook een Boosterjet 1.0 of 1.4 turbo motor, een technologisch hoogstandje van Suzuki.

Boosterjet 1.0 of 1.4 turbo motor

Een 1.0 of 1.4 motor in een SUV? Jawel, en zonder vermogensverlies. De Boosterjet motor werd kleiner en lichter gemaakt zodat hij past in een compact voertuig. Ook de plaatsing van de onderdelen werd geoptimaliseerd om het brandstofverbruik te beperken.


Het geheim schuilt vooral in de directe injectie. Het brandstofverbrandingsproces in de cilinders heeft lucht nodig. In een motor met indirecte injectie wordt een mengeling van benzine en lucht geïnjecteerd in de cilinders. Maar in een motor met directe injectie wordt de brandstof rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Zo wordt het mogelijk om exact te controleren hoeveel brandstof er nodig is voor een optimale verbranding. En daardoor daalt het verbruik.

Handig:

Een klep controleert het vermogen van de turbo en kiest voor minder verbruik of voor dynamische prestaties, naargelang de rijsituatie.

Hoogkoppel dankzij turbo

Onze ingenieurs koppelden de 1.0 of 1.4 Boosterjet motor aan een turbo voor meer vermogen met dezelfde cilinderinhoud. Zo vergroot het vermogen en koppel bij lage toerentallen. Dat maakt de New Vitara zeer reactief.

Hoe werkt het?

De turbo recupereert energie uit de uitlaatgassen om de turbines aan te drijven en de luchttoevoer naar de cilinders te verhogen. Dit versnelt de verbranding en vergroot het vermogen. En zo kom je uit bij een bijzonder dynamische 1.0 of 1.4 motor!

Share