5 vragen over de hybridetechnologie aan expert Mark Pecqueur

Hybride is the next best thing to come

het beste van twee werelden

De CO2-uitstoot? De kranten staan er vol van. Om het klimaat te beschermen, legt Europa de autoconstructeurs emissienormen op. Die worden steeds strenger, maar Suzuki neemt zijn verantwoordelijkheid: op vlak van CO2-uitstoot behoort het tot de beste van de klas en met een shift naar meer hybride modellen volgt een nieuwe ambitieuze stap. Hoe denkt een autoriteit als Mark Pecqueur, docent autotechnologie van de Thomas More Hogeschool, over die evolutie?

Wie is Mark Pecqueur?

  • Docent en onderzoeker Voertuigentechnologie aan de Hogeschool Thomas More
  • Deskundige in motoren en voertuigen: duikt regelmatig op in televisie- en radioprogramma's, veel gevraagd keynote spreker
  • Werkte aan verschillende wetenschappelijke studies betreffende de emissies van voertuigen en gebruik van waterstof
  • Bachelor in de Autotechnologie aan het Hoger Instituut Kardinaal Mercier
  • Master in Electronics aan de Katholieke Industriële Hogeschool Antwerpen

Vraag 1 Volgens de Europese CO2-normen zal een autobouwer nog gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten tegen 2021. 59,3 gram tegen 2030. Zal dat de markt door elkaar schudden?

“Lange tijd beperkte de discussie zich tot de keuze tussen benzine of diesel. Maar zonder een stevige omwenteling wordt het voor de constructeurs moeilijk om aan die 95 gram-norm te voldoen. CO2-lage voertuigen zijn de oplossing. En dan kom je al snel uit bij auto’s op aardgas of hybride wagens. De toekomst ligt bij de merken die kleine modellen bouwen: voor hen is het iets makkelijker om hybride aanpassingen door te voeren op hun vloot om zo de norm te halen.”


Vraag 2 Wat zijn de gevolgen voor de consument?

“De consument weet vandaag niet meer wat hij moet kopen. En dat is jammer, want voor veel gezinnen is een auto toch een grote brok uit het budget. Tien jaar geleden kreeg je nog een premie voor een dieselmotor, terwijl diezelfde auto vandaag de lage-emissiezone in Antwerpen misschien niet meer binnen mag. Duidelijke afspraken, regels en standvastige normen zijn daarom absoluut een noodzaak. Je wil toch niet dat een nieuwe wagen binnen een aantal jaren al waardeloos is.”

“De consument weet vandaag niet meer wat kopen. Standvastige normen zijn daarom een noodzaak.”

Vraag 3 Een recent rapport van onderzoeksbureau JATO, dat de gegevens van de autosector verzamelt en analyseert, bracht een rangschikking van de CO2-uitstoot per constructeur. Suzuki staat er op de zesde plaats en zag zijn uitstoot dalen tussen 2017 en 2018.

Dat verbaast me niet: Suzuki is trouw gebleven aan zijn visie. Ze blijven zich profileren met kleine performante motoren en houden zich, in tegenstelling tot veel concurrenten, afzijdig in de race naar meer vermogen en krachtigere motoren. Dat opbod was jarenlang aan de gang, maar Suzuki volgde zijn modellenpolitiek en luisterde dus ook naar zijn klanten. Vandaag is het hun verkoopsargument: betrouwbare wagens koppelen aan motoren met een hoog rendement, die vrij klein zijn waardoor ze op CO2-vlak goed scoren. Als je dat nu bekijkt, was dat een goede strategie.”


Vraag 4 Vandaag kan je bij de Swift en Ignis al voor een Smart Hybrid Vehicle technologie kiezen. Op termijn heeft Suzuki ook de intentie om full hybrid-modellen in het gamma op te nemen. Wat denkt u van die aanpak?

“Als autobouwers straks op de markt willen blijven, zullen aanpassingen sowieso nodig zijn. De mild hybrid-motoren zijn een vrij eenvoudige stap: je wint op CO2-uitstoot, maar tegenover een volledige hybride systeem is dat effect niet zo spectaculair. Als Suzuki overschakelt op full hybrid biedt hen dat een enorm potentieel. Zo zullen ze hun kleine motoren relatief zwaar kunnen belasten, de ideale omstandigheden om een hybride formule optimaal te laten presteren.”

“Suzuki koppelt betrouwbare wagens aan kleine performante motoren waardoor ze op CO2-vlak goed scoren”

Vraag 5 Kort gezegd: met een volledig hybride systeem wisselt de auto tijdens het rijden af tussen een elektrische en een verbrandingsmotor. De techniek bestaat al een goeie twintig jaar, waarom breken die wagens hier niet door?

“Er is in ons land eigenlijk nooit een echte incentive geweest om hybride te gaan rijden. De brandstofprijzen bleven lange tijd vrij laag en vanuit de overheid was er geen interesse om de CO2-uitstoot mee te nemen in de taxatie. Nu liggen de papieren anders: de voordelen voor de consument zijn duidelijk en dus wordt een overstap naar hybride interessant. Voor het stadsverkeer is het een ideale keuze, want je recupereert veel remenergie. Wie veel kilometers aflegt op de snelweg zal minder profiteren. Dan wordt er meer gevraagd van de verbrandingsmotor.”

Conclusie

“Als autobouwers hun klanten een fiscaal interessante vloot willen aanbieden, zullen ze op termijn onder de 60 gram CO2 per kilometer moeten duiken. Met een standaard verbrandingsmotor en aansturing zal dat niet lukken. Volledig elektrisch rijden is vooralsnog te duur en kent beperkingen. Laadproblemen ken je bij hybride voertuigen niet. Hybride is dus the next best thing to come. Het beste van twee werelden.”

Share